دانلود طرح های رنگ آمیزی فانتزی کودکان

تحقیق پیرامون باغ های ایرانی و سایر کشورها

تحقیق در مورد انواع اتصالات

 

نام درس :اجزای ماشین کارگاه

الف) اجزای ماشین

1.کلیاتی درباره مصالح صنعتی ,نرم یا استانداردو تلرانس

2.اصطحکاک و انواع روغن ها وخواص آنها

3.کاسد نمد ها وروغن کاری و گریس کاری

4.انواع اتصلات (شامل دائمی از قبیل جوشکاری وانواع آن موقت یا غیر دائمی نظیر ,

5.محورها ,بلبرینگ,یاتاقان ها

6.انواع محورها از قبیل اتصالات ثابت ,ارتجاعی ,انعطاف پذیر

7.انتقال حرکت ,قدرت در محورها متوست چرخ های اصطحکاکی , چرخ دنده ,فلکه و تسمه , زنجیر وچرخ زنجیر,الکتریسیته

ب) ماشین حرکت

1.موتور های احتراق داخلی (تقسیم بندی انواع ,دو زمانه ,چهار زمانه,توربوموتور ,طرز کار وشرح قسمت های مختلف وشرح مدارسوخت وبرق, شرح مدار روغن کاری ,شرح مدار وخنک کاری نگهداری و محافظت عیب های اساسی

2.ماشین های تراکم هوا :

 

 

 

اجزای ماشین:به قطعاتی گفته می شود که هر کدام بنا به وظیفه و کار خود دارای شکل معینی بوده و می تواند ثابت یا متحرک باشد            مکانیسم:از به هم پیوستن تعدادی از اجزای ماشین که نحوه ارتباط آنها با هم حرکت معین را به وجود می آورند مکانیسم ایجاد می شود.

طبقه بندی اجزای ماشین:1.اجزای عمومی 2.اجزای خصوصی

1.اجزای عمومی :الف)اجزاءاتصال دهنده مانندپیچ مهره ,گوه,خار,میخ     ب)اجزاءانتقال دهنده حرکت نیرومانند چرخ دنده ,چرخ تسمه ,چرخ زنجیر

2.اجزای خصوصی:مانند پیستون ها,سوپاپ ها,میلنگ که هر کارخانه با روش های خاص خود قطعات مورد کاربرد خود را دراندازه های دلخواه تهیه ومصرف می کند.

انواع اتصالات دائم وموقت:الف) دائم :اتصالاتی هستند که در هنگام باز کردن همه ی قطعات یا بخشی از آن غیر قابل استفاده گردد.

ب)موقت:اتصالاتی هستند که به دفعات قابل باز بسته کردن هستند بدون این که صدمه ای به آنها وارد شود.

انواع اتصال از نظر اجزا:

1.اتصالت مکانیکی :اتصالاتی که با استفاده از عملیات مکانیکی صورت می گیرد که معمولآبا بکار گیری وسائل اتصال موقت مانند پیچ ومهره و... صورت می گیرد .

2.اتصالات شیمیایی:در این روش قتعات با استفاده از مواد سیمیایی (چسب های معدنی وآلی )به یک دیگر متصل می شود.

3.اتصالات متالوژیکی :در این روش قطعات در محل اتصال دچار تغیرخواص می شوند ماندد جوشکاری

جوشکاری :

اتصال دو قطعه هم جنس که به صورت یکی از روش زیرانجام میشود را جوشکاری گویند.

الف)در حالت جامد یا مذاب   ب)با استفاده ازواسطه(مواد کمکی)یا بدون استفاده از واسطه   ج)با استفاده از فشار یا بدون فشار

در واقع جوشکاری به اتصالی گفته می شود که محل اتصال را از محل های دیگر نتوان مجزا نمود یا به عبارتی دیگر خواص جوش ایجاد شده با قطعات مورد استفاده یکسان یا نزدیک به هم با شد.

با توجه به این که اغلب سازه های مختلف ماشین آلات صنعتی از قطعات ریخته گری آهنگری شده ,نوردشده و....با ابعاد

 

نورد :شکل دهی فلزات در قالب های مخصوص

آهن فقط بصورت سنگ آن در معادن یافت می شود و به تنهایی  هیچ کاربردی ندارد .

                                                                                                       فولاد :آهن +کربن+منگنز+...

چدن :آهن+کربن +منگنز+...                                    مقدار کربن آنها متفاوت است.

*هرچه مقدار کربن یک فلز بیشتر باشد اصطحکاک آن بالاتر است.

*چدن در مقایسه با فولاد سخت تراست ولی انعطاف پذیری آن کمتر است.

انواع جوشکاری با توجه به انرژی مصرفی

الف)انرژی الکتری

1.جوشکاری با قوس الکتریکی والکترود دستی

2.جوشکاری با قوس الکتریکی وحفاظت با پودر

3.جوشکاری با قوس الکتریکی وحفاظت با گاز

4.جوشکاری مقاومتی (فرایند نقطه جوش ,جوشکاری قرقره ای ,جوشکاری سربه سر ,جوشکاری زائده ای ,جوشکاری مقاومتی با استفاده از قالب)

5.جوشکاری القایی

6.جوشکاری با شعله گاز,جوشکاری ترمیت,انرژی مکانیکی,جوشکاری آهنگری,جوشکاری اصطحکاکی

ب)انرژی تشعشی

1.جوشکاری لیزری 2.جوشکاری                 3.جوشکاری کی

 

 

جوشکاری با قوس الکتریکی و الکترود دستی

در این روش انرزی لازم از تشکیل قوس الکتریکی که بین دو قطب صورت می گیرد بدست می آید.

قوس الکتریکی عبارت است از تخلیه بار الکتریکی بین دو قطب و یونیزه شدن گاز موجود در (منطقه قوس) قوس

الکتریکی در صورتی ایجاد می شود که بین الکترود و قطعه کار (دو قطب جریان الکتریسیته) فاصله  در حدود 3 میلی متر وجود داشته باشد.

در این سیستم جریان الکتریسیته که معمولآاز برق شهر تامین می گردد توسط منبع قدرت یا انرژی تقوییت می شود .

شدت جریان متناسب با الکترود و شرایط اتصال تنظیم می شود . با استفاده از این روش جوشکاری, می توان اتصال قطعات مختلف فولادی انواع چدن آلیاژهای آلو مینیوم و مس را انجام داد.

 

جوشکاری با قوس الکتریکی و حفاظت با گاز

در سیستم زیر پودر از سیم بدون پوشش که به طور متوالی از قرقره مخصوص رها می گردد ضمن تشکیل قوس تنش واسطه را نیز عهده دارد استفاده میگردد.

برای جلو گیری از تاثیر عناصر مضر هوا پودر مخصوص از یک مخزن به محل تشکیل قوس هدایت می گردد وهنگام ایجاد مذاب ,پودر مذکور ذوب می شود .محل اتصال را مانند پوشش الکترود محافظت می کند.

از این فرایند در جوشکاری قطعات ضخیم فولادی در لوله مونتاز ماشین آلات سنگین و غیره استفاده می شود.

انواع لوله فلزی :الف)درز دار   ب)بدون درز

در برخی از مواد که از سیم پوشش به عنوان رابطه در جوشکاری استفاده شود .حفاظت محل اتصال به وسیله گاز های بی اثر یا فعال تامین

می گردد این فرایند ها به دو دسته تقسیم میشوند.

الف)جوشکاری           :جوشکاری قوس الکتریکی با استفاده از الکترود تنکستن حفاظت گاز در این روش قوس الکتریکی از یک  الکترود دیر ذوب (تنگستن)وقطعه کار تشکیل می شود .گاز حفاظت کننده که معمولآ از گاز های بی اثرارگون هلیوم می گردد .گازمذکور به علت بی اثر بودن نقش مخرب در جوش ندارد واز تاثیر عناصر هوادار جوش جلو گیری می کند.

ب)جوشکاری :           جوشکاری قوس الکتریکی با سیم مصرف شدنیو حفاظت گاز در این روش قوس الکتریکی با سیم فلزی و قطعه کاری تشکیل می گردد .

جنس سیم مذکور با اتصال تناسب دارد و نقش واسطه در این روش ایفا می کند . از این روش برای جوشکاری فولاد معمولی ، فولاد و آلیاژ های آلومینیوم ، مس و ... استفاده می شود. چنانچه از این روش به منظور جوشکاری فولاد معمولی (ساختمانی) استفاده شود به جای گاز بی اثر می توان از گازهای فعال شده مانند        استفاده کرد و برای تشکیل قوس به واسطه ی قرقرهسیم سوار روی دستگاه نصب کرده اما در صورتی که برای جوش کاری فولاد ضد زنگ ، آلیاژ های معمولی آلومینیوم و... از این فرآیند استفاده  گرددلازم است حتماً از گاز های بی اثر برای حفاظت به کار برده شود و سیم واسطه نیز متناسب با جنس فلز مورد نظر اتصال انتخاب بر روی دستگاه نصب گردد .

جوشکاری مقاومتی :

در این روش حرارت لازم از طریق مقاومت الکتریکی تامین می گردد و به عنوان زیر دسته بندی می گردد.

الف) نقطه ی جوش : از این روش برای اتصال ورق های فلزی استفاده می شود .

ب) درز جوش : چنانچه هدف اب بندی ظروف یا مخازن مختلف باشد فقط از طریق نقطه جوش های پیوسته (درز جوش) امکان پزیر است.

ج) سر به سر : برای اتصال مقا طع پروفیل ها (لوله ، تسمه ، قوطی و...) از جوشکاری سر به سر استفاده می شود .

جوشکاری القایی : در این فرآیند حرارت لازم جوشکاری از طریق القای جریان الکتریسیته تأمین می گردد.

 

جوشکاری با شعله گاز

در این جوشکاری حرارت لازم از طریق انرژی شیمیایی وفعل وانفعال تامین می گردد در این جوشکاری لبه قطعات مورد اتصال به وسیله شعله ای که ازاشتعال دو گاز (یکی قابل اشتعال ودیگری غیر قابل اشتعال )بدست می آید  حرارت داده می شود تا به حالت مذاب در آید سپس با استفاده ازواسطه یا بدون استفاده از واسطه (با ذوب کردن لبه های قطعات )اتصال صورت می گیرد.

جوشکاری ترمین

در این فرایند از تبدیل انرژی شیمیایی به حرارتی استفاده می گردد در این جوشکاری حرارت لازم از فعل انفعال شیمیایی بین دو پودر فلزی بدست می آید .برای جوشکاری فولاد معمولی از اکسید آهن       وپودر آلومین استفاده میگردد

Fe2O3+2Al→ AL2O3+2Fe+185 00

جوشکاری اصطحکاکی  :اساس این نوع جوشکاری تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی گرمایی است .

جوشکاری آهنگری: در این روش قطعات را در داخل کوره های ذغالی به قدری حرارت می دهند تا حالت خمیری بگیرد و سپس آنها را از کوره خارج کرده وبا استفاده از پتک محل های گرفته شده را به در هم می کوبند.

فرایند جوشکاری با استفاده از انرژی تشعشعی

1.جوشکاری لیزری  2.                        3.                 

 

انواع آچار هامیلی متری 10.12.13اینچی 3/8 7/16

برای باز بسته کردن پیچ ها مهره ها استفاده می شود .برای باز وبسته کردن هر پیچ باید از آچار مخصوص خودش استفاده کرد.

آچار رینگی:

آچار فرانسه:

آچار شلاقی:

آچار تخت:

آچار آلن : برای باز و بسته کردن پیچ ومهره های ظریف تر از آچار آلن لستفاده می شود که میتوان شش گوش چهار گوش و چند ضلعی باشد.

آچار بوکس:

تبدیل آجارهای اینچی به میلی متری :

الف ) برای کسر های که صورتشان یک تا چهار باشد.                                       (1.5×صورت کسری که مخرج آن 16باشد)

ب)برای کسر های که صورت آنها 5تا9 باشد.                    0.5+(1.5×صورت کسر که مخرج آن 16 باشد )

پ)برای کسر های که صورت آنها 10تا 16 باشد.                1+(1.5×صورت کسر که مخرج آن 16 باشد)

 

تورک متر:برای باز یسته کردن پیچ ها و مهره ها با گشتاور معین از تورک متر استفاده می گردد

گشتاور سنج

 

کولیس:یکی از وسائل اندازه گیری دقیق استفاده میشود از این وسیله برای اندازه گیری طول های کوچک،قطر های خارجی داخلی ،عمق (ارتفاع)  قطعات استفاده می شود که دقت آن در حدود 1/10 میلی متر و بالا تر میباشد.

پیچ : اگر روی یک میله با دستگاه حد یده رزوه ایجاد کنیم.

مهره: داخل یک قطعه با دستگاه قلا ویز رزوه ایجاد کنیم .

پیچ:از پیچ برای بستن قطعاتی استفاده می شود که بتوان آنها را به سهولت از هم جدا کرده از پیچ همچنین برای اییجاد نیروی طولی زیاد و تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم استفاده میشود.

گام پیچ:فاصله دو نقطه متوالی بر روی دنده های پیچ(مقدار راهی که پیچ در یک دور پیچیدن طی می کند )

انواع پیچ:                   یک راه :با یک دور چرخاندن به اندازه یک گام پیچ جلو رود .

                                   دو راه:با یک دور چرخاندن به اندازه ی دو برار گام پیچ جلو رود .

انواع پیچ از نظر شکل و پروفیل دنده

1.دنده مثلثی : که بیشترین کاربرد را دارد  و دارای مقاومتی خوب به اتصالات  مکانیکی می باشد.

2.دنده مربعی : که برای اتصالات دائم  و تحت فشار به کار می رود .

3.دنده ذوزنقه ای : که برای انتقال حرکت ونیرو مورد استفاده قرار می گیرد .

4.دنده اره ای : که اشکال دنده های آن ذوزنقه قائم الزاویه است وبرای انتقال حرکت و نیرو در یک جهت کاربرد دارد .

5.دنده گرد : که برای قطعاتی که در معرض ضربه قرار می گیرد مورد استفاده قرار می گرد .

استاندارد های انواع پیچ : 1. پیچ دنده مثلثی متریک که زاویه راس آن 60میباشد .

2. پیچ های اینچی           پیچ های اینچی انگلیسی  و پیچ های آمریکای

3. پیچ های لوله که از زاویه راس آن 45 درجه میباشد .

لحیم کاری :چنانچه فلز همنام و یا غیر همنام را با واسطه از جنس دیگر به هم متصل کنیم این اتصال را لحیم کاری گویند . مثلأ اتصال فولاد با سیم برنج را لحیم برنج واتصال مس به آلو مینیوم را با سیم نقره را  لحیم نقره گویند.

لحیم کاری نرم:  در لحیم کاری هر گاه نقطه ذوب واسطه کمتر از 45 درجه باشد آن اتصال را لحیم کاری نرم ودر صورتی که نقطه ذوب واسطه بیشتر از 45 درجه باشد آن را لحیم کاری سخت گویند.

 در لیم کاری نرم سه مکانیزم وجود دارد 1.تماس 2. سیلان 3. آلیاژ شدن

مزای لحیم کاری سخت نسبت به جو شکاری :

1-هر فلز ی را میتوان با نوعی لحیم سخت به فلزی دیگر اتصال داد.

2-در لحیم کاری به گرمای کمتری نسبت به جوشکاری نیاز است از این رو  می توان سریعتر و با هزینه کمتر اتصال را انجام داد.

3-به علت کم بودن حرارت تغییر شکل های نا خواسته حرارتی مانند : تاب برداشته ،پیچیدگی و... کاهش می یابد.

4-در لحیم کاری اتصالات قطعات پیچیده کم و قطعات ظریف امکان پذیر است .

پرج کاری

یکی از اتصالات دائم می باشد که برای اتصال ورق ها پروفیل ، قطعات نیم ساخته و..مورد استفاده قرار می گرد  در این روش وسیله اتصال دهنده  میخ و پرج است.

موارد کاربرد پرج

1.مختلف بودن جنس قطعات  وتعداد آنها.

2.عدم استفاده از حرارت(به طور مثال نازک بودن قطعات)

3.نیاز به انعطاف پذیری در اتصال(مانند پل و شاسی اتومبیل)

نکته : چنانچه قطر پرج تا حدود 8میلی متر باشد پرج کاری سرد انجام می گیرد ولی اتصال بالای 8 میلی متررا اتصال گرم گویند.

پیچ و مهره

پیچ : استوانه است که به روی آن شیار های مار پیچ ایجاد شده باشداز آن برای اتصال قطعات با مهره یا بدون مهره استفاده  می گردد.

از پیچ برای بستن قطعاتی استفاده می شود که بتوان آنها را به سهولت از هم جدا کرد از پیچ همچنین برای ایجاد نیروی جدالی زیاد و تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم استفاده می شود .

گام پیچ:فاصله متوالی بر روی دندونه های پیچ را گام پیچ گویند .

                                                                                انواع پیچ : راست گرد   چپ گرد

چپ گرد :در حهت عقربه های ساعت باز و در خلاف عقربه های ساعت محکم می شود.

راست گرد:در جهت عقربه ساعت بسته ودر خلاف عقربه ساعت باز شود.

مکانیزم کلی خودرو

خودرو ،مجموعه هی از قطعات طراحی شده مختلف می باشد که با نظم خاص و با ارتباط با یکدیگر طوری کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامین می کند .

به طور متوسط 13000قطعه در یک اتومبیل معمولی وجود دارد که در حدود قطعه آن متحرک بوده وبا شرایط خاص و باتلرانس خیلی کم به 0.01  میلی متر یا حتی کمتر نیز می رسد با یکدیگر کار می کنند،حدود 60 ماده مختلف ،از فولاد ، فلزات رنگین (فلزاتی که در آنها آهن نبا شد) و تا مقوا ،نا یلون و غیره در یک خودرو به کار گرفته میشود.

قسمت های مختلف یک خودرو                                                                                

1-مولد قدرت (موتور):در این واحد انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل می شود حرارت ناشی ازسوخت هیدرو کربن به بالا تر از 700 درجه ساتی گراد  می رسد که به مدت باز دید مفید سیستم حدود 25% حرارت تولید شده به انرزی میکانیکی تبدیل می شود که بقیه انرژی از طریق اگزوز انتقال حرارت بدنه و انتقال حرارت اب تلف می شود .

 واحد کنترل الکترونیکی:                                                       1000                              100                                

 

 

 

 

                                                                                                                                              

 

 

در یک موتور 120تا 150قطعه متحرک وجود دارد که نیاز به روغن کاری دارند تا بتوان به در ستی وظیفه خود را انجام دهند با این وجود ،عمر مفید یک خورو به طور متوسط 7 سال کار کرد یا پیمودن 150000 کیلو متر ساعت است.

 

چرخ عقب

2- گروه انتقال قدرت:

 

دیفرانسیل

گیر بکس

موتور

                              پلوس ها                                                                                کلاج

 

چرخ عقب

 

 

 

 

(شکل شماتیک یک خودرو محرک عقب)

                                 

 

چرخ جلو

                                  کلاج                                                                                                              

موتور

جعبه دنده دیفرانسیل

 

 

                                                                                                       پلوس ها

 

چرخ جلو

(شکل شماتیک یک خودرو محرک جلو)

 

 

گروه انتقال قدرت :این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به چرخ ها انتقال دهد و شامل اجزای زیر است:

الف) جعبه دنده : یا مبدل  گشتاور و سرعت که با ثابت بودن قدرت ،سرعت دلخواه را در موقعی که مقاومت جاده اندک است گشتاور دلخواه را در موقعی که مقاومت مسیر حرکت است فراهم می کند .

ب)کلاج : که عامل قطع و وصل قدرت است و امکان تعویض دنده را فراهم می کند.

پ)گاردان: قدرت و نیروی گیربکس را به دیفرانسیل انتقال می دهد .(محرک عقب)

ت)دیفرانسیل : یا گرداننده نهایی که باعث افزایش گشتاور و کاهش دور می گردد.

3-گروه فنر بندی و تعلیق

در خودرو های دستگاه فنر بندی و تعلیق در هر دقیقه بیش از 1000تا 1200 بارنوسان می کند تا اطاقشان و سر نشینان را در معرض ضرب های ناشی از جاده قرار ندهد  و آسایش سر نشینان خودرو را فراهم کند و تسلط راننده بر خودرو نیز افزایش یابد . شامل اجزای ،کمک فنر ،فنر لول (مار پیچ)، فنر شمشی

4-گروه چرخ بندی و تر مز ها

بطور متوسط در 90000 کیلو متر مسافت پیموده شده یا هر شش سال کار خودرو ها ،هر چرخ حدود 95 میلیون بار چرخش می کند .

 هر بار که سیستم نیرو صرف می کند  تا یک اتو مبیل با سرعت 90 کیلو متری بر ساعت را متوقف کند بر اثر اصطحکاک ، گرمایی تلف می شود که می توان یک لیتر آب را به جوش آورد.

 

 

 

درهنگام ترمز گیری انرژی جنبشی چرخ تبدیل  به انرژی اصطحکاکی و در نهایت گرما می شود. انواع سیستم ترمز1.دیسکی 2.کفشکی

5-گروه بدنه و اتاق و شاسی

در بدنه اتو مبیل های متوسط حدود 40 متر مربع ورق فولادی به ضخامت های 0.4  تا 1.2 بکار می رود.تا بتوان تنش های مختلف را به خوبی تحمل کند.

6-گروه هدایت فرمان

نیروی متوسطی که لازم است تا بتوان در یک  پیچ معمولی ، اتو مبیل را هدایت کرد .

7-گروه مدارات الکتریکی

از باطری های 6  ، 12  ،24  ولتی برای راه اندازی و روشن کردن موتور استفاده می شود . سیستم جرقه زنی ولتاژ باطری را تا 30000 ولتاژ افزایش داد برای جرقه زنی موتور آماده می کند در این گروه همچنین چراغ های روشنایی ،علائم برف پاکن ها ، بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده.

مولد قدرت (موتور)

یک موتور از سه قسمت تشکیل می شود: 1.سر سیلندر 2.بلوکه سیلندر 3.محفظه کارتل (کارتر)

 

                                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

 

 

                نقطه مرگ بالا                 نقطه مرگ پایین                    حجم مفید یک سیلندر                    حجم محفظه احتراق  

 

پیستون: قطعه ای است استوانه ای شکل که محفظه احتراق را تشکیل می دهد و شاتون به آن  وصل و بر روی آن رینگ هایی وجود دارد.

شاتون:  میله ای است که از پیستون به میل لنگ وصل بوده و باعث تبدیل حرکت رفتا و برگشتی پیستون به حرکت دورانی میل لنگ می گردد.

مثال: اگر در یک موتور چهار زمانه چهار سیلندر ،کورس پیستون 100 میلی متر و قطر پیستون آن  90میلی متر باشد حجم مفید موتور چند لیتر می باشد.

 

 

 

 

 

چهار زمان اصلی یک موتور

1.مکش- با بز شدن سوپاپ گاز سوخت وارد محفظه احتراق می شود .سوپاپ دود بسته است (پیستون به سمت پایین می رود)

2.تراکم- در این مرحله مخلوط سوخت و هوا متراکم شده و آماده احتراق می گردد در این مرحله هردو سوپاپ گاز و دود بسته است.

3.احتراق- (انفجار)مخلوط سوخت و هوا با جرقه شمع محترق می گردد سو پاپ بسته است .

  4.تخلیه- در این مرحله محصولات احتراق از محفظه خارج می شود. در این مرحله سوپاپ دود باز و سوپاپ سوخت بسته می باشد

*چهار مرحله فوق را یک سیکل چرخه گویند.

 

 

 

انواع موتور های احتراق داخلی :1.با جرقه شمع   (موتور های بنزینی )20با تراکم هوا وپاشش سوخت (موتور های دیزلی )

اجزا ومتعلقات موتور

سیلندر :استوانه ای تو خالی که از بالا به وسیله سر سیلندر مسدود شده واز طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان تغییر میکند .

میل لنگ :محوری است که کار انجام شده در پیستون را به صورت گشتاور دوره  به سیستم  انتقال قدرت ارسال می  کند.

سوپاپ :قطعه ی فلزی است قارچی شکل (             )که در روی دریچه  های ورود ی و خروجی سر سیلندر قرار گرفته  و در زمان های کار موتور باز و بسته شدن  خود نقش متفاوتی را ایفا می کند .

شمع : وسیله ای است که متشکل از دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتا ژ زیاد ایجاد شده توسط ترانس (کوبل ) در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه ی زیاد

سر سیلندر: قطعه ای است که به عنوان در پوش در بالای  بدنه سرسیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را بوجود اورد  بطور معمول در روی سر سیلندر  جای شمع جای سوپاپ قرار دارد .

مجاری آب :محفظه ی  عبوری آب در اطراف سیلندر و سر سیلندر می با دشد که آب در آن گردش کرده گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور منتقل می کند.

 راهنمای سوپاپ : استوانه ای است که سوپاپ داخل حرکت کرده به علت داشتن لقی مجاز ,حرکت سوپاپ را کنترل می کند .

ما نیفولد:لئله ای انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دود های حاصل را از احتراق را به فضا ی آزاد هدایت می کند .

تا یپت :استوانه ای است که در زیرساق سوپاپ و یا میل تا یپت قرار می گیردوسوپاپ را از محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از با دامک میل سوپاپ می گویند.

میل سوپاپ :محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد ودارای با دامک ها است که به تا پیتها حرکت رفت و برگشتی می دهد علاوه استوانه خارجی دارد که به پمپ بنزین را به کار اندازد و نیز دارای چرخ دنده محرک اویل پمپ و دلکو می باشد .

فلا یویل: (چرخ طیار) قطعه نسبتآ سنگین است که به انتهای میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و باز و بس دهی آن در زمان مناسب به کار می رود.

اسبک: وسیله ای است که در مورد لزوم سوپاپ را باز میکند .

کار براتور :دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی  و در شرایط مختلف کار کرد موتور آماده می شود .

دلکو :دستگاهی است که برق مورد نیاز را در زمان لازم بین شمع تقسیم می کند .

پمپ رو غن :دستگاهی که روغن را با فشار معین به قسمت های متحرک موتور می رساند.

فیلتر روغن:وسیله است که ناخالصی های شناور در روغن را جذب می کند .

موتور استارت : دستگاهی الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کا ر می رود .

وایرهای فشارقوی :وسایلی هستند که برق فشار قوی را از یک کویل به دلکو به سر شمع ها می رساند .

پمپ بنزین: دستگاهی است که بنزین را از باک به کار براتور و در خودرو ها ی جدید از باک به ریل سوخت می رساند.

دینام : دستگاهی است که برق مورد نیاز خودرو را تا مین می کند .

تر مو ستات : دستگاهی است که در مدار خروجی آب موتور قرار گرفته درجه حرارت آب را کنترل  و در حد معینی ثابت نگه می دارد .

واتر پمپ:  دستگاهی است که آب را از بین رادیاتور به گردش در می آورد .

پروانه: قطعه ای است که هوای محیط رااز لا به لای پره ها ی رادیا تور می گیرد و آب را خنک می کند.

          

 

 

مکانیزم کلی خودرو

1)برق و کنترل خودرو :اکنون بیش تر موتورها کنترلگرهای الکترونیکی دارند که زمان جرقه زنی هر شمع را تعیین می کند تا هر شمع در لحظه مناسب جرقه بزند ،این لحظه درست پیش از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا و انتهای زمان تراکم است.

در موتور کنترلگر های الکترونیکی زمان باز شدن سوخت پاش ها (انژکتور )را نیز تنظیم می کنند این سوخت پاش ها در لحظه مناسب باز می شود و سوخت و هوا  امکان می دهند که در حین ورود به سیلندرهای موتور با هم مخلوط شوند در واقع کنرلگرهای الکترونیکی موتور تعیین می کن که سوخت پاش ها چه مقدار سوخت باید به موتور تزریق کنند.

انواع سیستم های انژکتوری 

1-سیستم انژ کتور پاشش تک نقطه ای

2-سیستم انژکتور پاشش چند نقطه ای

3-سیستم انژکتور پاشش مستقیم گازوئیل

 

سیستم انژکتور پاشش تک نقطه ای

تشکیل شده است از یک الکترومغناطیسی که مستقیمآ در بالای دریچه گاز قرار دارد و این انژ کتور سوخت را بصورت اتمیزه و متناوب به داخل مانیفولد و روی پاشش می کند .

سیستم انژکتور پاشش چند نقطه ای

تشکیل شده از تعدادی انژکتور مجزا برای هر سیلندر که مستقیمآ سوخت را پشت سوپاپ و داخل مانیفولد پاشش می کند.

این گروه از نظر پاشش به سه دسته تقسیم می شود :

الف)دسته غیر ترتیبی :در این دسته هر چهار انژکتور با هم پاشش میکنند به این دسته مگنتی مارلی نیز می گویند مانند اولین سری پژوپرشیا و سمند

ب)دسته نیمه ترتیبی :در این دسته انژکتور ها جفت جفت با هم پاشش می کند یعنی انژکتور هتی 1و4با هم و انژکتور های 3و2 با هم پاشش می کنند این دسته معروف به گروه          می باشند مانند سمند ، پژو

ج)دسته ی ترتیبی :این دسته با پیشرفت تکنولوژی جایگزین دو گروه قبلی شده است و امروزه در تمام خودرو های ساخته شده از این گروه استفاده می شود.پاشش سوخت در این دسته بصورت تک به تک می باشد(با توجه به ترتیب احتراق 2-4-3-1) این دسته معروف به 2000  و سیستم بوش می باشد مثل پراید سمند- روآ-پژو 405 –زانتیا

سیستم انژکتوری پاشش مستقیم گازوییل

در این سیستم گازوییل توسط یک انژکتور مجزا برای هر سیلندر داخل محفظه احتراق پاشش می کند.این یستم در کشور ما بر روی خودرو های سواری وجود ندارد.

کترل آلاینده ها

بیشتر آلاینده هایی که از خودروهاخارج می شوند نتیجه احتراق ناقص سوخت هستند اما همهی آنها در نتیجه ی احتراق پدید نمی آیند در خودرو ها چهار منبع برای آلاینده های هوا معرفی شده اند این منابع عبارتند از :کارتر –هوا کش یا کاربراتور –باک و لوله اگزوز –کنترلگر های الایندگی خودرو و مقدلر آلاینده های تولید شده را کنترل می کنند این کنترلگر ها در حقیقت از سه سیستم تشکیل می شوند .

1-سیستم آلایندگی کارتر 2-سیستم کترل آلایندگی تبخیری 3-سیستم کنترل آلایندگی اگزوز




بیشتر خودرو هایی که موتور آنها با کامپیوتر کنترل می شود به یک سیستم عیب یاب هوشمند مجهز شده اند و می توان با استفاده از دستگا ههای عیب یاب پرتل و رایانه ای همه رمز های عیب ذخیره شده در حافظه سیستم کامپیوتری را بازیابی کرد با استفاده از این اطلا عات عیب یابی سریع تر و دقیق تر می شود اما بیشتر رمز های عیب فقط به مدار یا سیستم معیوب اشاره می کند .

حسگر های خودرو

امروزه در صعت خودرو انواع وسیعی مورد استفاده قرار میگیرند این قطعات از طریق ورودی های فیزیکی وشیمیایی حالت های اجزای خودرو را احساس و شبیه سازی می کنند و می تواند بوسیله ی سیگنال های الکتریکی تولیدی اسباب مورد نیاز واحدهای کنترل (        )را حهت اجرای تکنیک کنترل حلقه یبسته یا باز برای سیستم های مدیریت موتور فراهم سازند و موجب ایمنی وآسایش گردد

 

واحد کنترل

عملگرهای محرک

حسگر های آماده سازی

سیستم های خودرو

 

                                          

 

 

سیگنال الکتریکی                            

 

 

واحد کتنرل الکترونیکی(           ):

               بکار رفته در خودرو در واقع یک سیتم میکرو کنترلری است که قبل برای اطلاعات که سنسور به آن ارسال می کنند برنامه نویسی شده است تا بر اساس اطلاعات دریافتی و پس از تجزیه و تحلیل آنها و مطابقت با دستوراتی که در برنامه قرار داده شده است و دستور های لازم را به به عملکرد ها می دهد.

                   دارای دو حافظه است :

1-حافظه دائم :محل قرار گیری جدول است که بر اساس ان         شرایط لازم جهت راه اندازی موتور با قطع برق خودرو(باز شدن باطری )اطلاعات این قسمت از بین نمی رود این قسمت توسط کارخانه سازنده برنامه ریزی شده ،قابل تغییر نیست.

2-حافظه موقت :توسط حافظه دائم راه اندازی می شود کلیه خطا های سیستم در حافظه ی موقت ثبت می شود با قطع برق خودرو بیش از 15 ثانیه ،اطلا عات این قسمت پاک می شود.

 

انواع پیچ ها با توجه به شکل سر آنها

1.پیچ های دو سر 2.پیچ با سر شش گوش 3.پیچ ها با سر چهار گوش 4.پیچ های سر استوانه ای یا شش گوش داخلی (آلن )

5.پیچ های سر چکشی 6.پیچ های سر چاکدار

جنس پیچ ها جنس پیچ ها به نوع استفاده و کاربرد انها بستگی دارد . برای اتصالات مکانیکی از جنس فولاد و در صورتی که در محیط مرطوب با شد از جنس فولاد ابکاری شده استفاده می شود در ضمن قطعات الکتریکی از جنس مس یا میخ یا برنج استفاده می گردد. چون نیاز به  استحکام زیاد دارد.

مشخصات جنس پیچ های فولادی با دو عدد تعیین می شود که معمولآروی پیچ حک شده است اولین عدد با ضریب 100 می باشد و مشخص کننده مقدار حد استحکام کششی  ان بر حسب       است در ضمن از حاصلضرب اولین و دومین عدد روی پیچ با ضریب10مقدار حد ارتجاعی پیچ بر حسب     بدست می اید.

مثال »پیچ که با عدد 12-9  نشان داده شده است مشخصات آن عبارت است از

حد استحکام کششی 1200=100×12

حد ارتجاعی:1080=10×9×12

مهره :قطعه استوانه ای است که در داخل ان با قلا ویز رزوه ایجاد کرد .

.انواع مهره ها

1.مهره سر شش گوش

2.مهره چهار گوش

3.مهره گرد لب پریده

4.مهره گرد سوراخ دار

5.مهره گرد شیا دار

6.مهره خروسک
7.مهره تاجی شیار دار

8.مهره کلاهک

9.مهره تاجی با حلقه فیبری (واشر دار )

ضامن ها

اگر چه از نظر تئوری مهره ها غیر قابل برگشت هستند  ولی تحت تا ثیر نیرو های دینا میکی ضربه ها و لر زش  ها ممکن است باز شوند  وظیفه ضامن ایجاد اصطحکاک بیشتر و یا اعمال نیرو های مخالف در جهت باز شدن مهره.

برای دانلود فایل ورد این مطلب اینجا کلیک کنید



تاريخ : ۱۳٩٤/٩/۱٢ | ۱:٢۳ ‎ق.ظ | نویسنده : فرج اله فیروزی تبار | نظرات ()