آرشیو وبلاگ
دانلود طرح های رنگ آمیزی فانتزی کودکان

تحقیق پیرامون باغ های ایرانی و سایر کشورها

تحقیق درباره انتخاب شغل و عوامل مهم در انتخاب شغل

مقدمه

شغل اهمیت و ضرورت ویژه‌ای در زندگی انسان دارد و در واقع یکی از تصمیم گیری‌های اساسی و سرنوشت‌ساز برای وی می‌باشد. در گذشته که تنوع مشاغل تا به حد امروزی نبوده است، اغلب انتخاب شغل برای فرزندان به صورت موروثی انجام می‌گرفته است. به عبارتی فرزندان همان شغل پدر را انتخاب کرده و آنرا ادامه می‌دادند.

امروزه بنا به دلایل مختلفی کمتر از گذشته این اتفاق می‌افتد و اغلب جوانان در شرایطی قرار می‌گیرند که ناچار به انتخاب شرایط شغلی هستند. البته این امر و خود شرایط شغلی و دلبخواهی بودن آنرا نشان نمی‌دهد. چرا که در موارد زیادی عواملی خاص یک موقعیت شغلی را بر فرد تحمیل می‌کند.با این حال پایه‌های انتخاب شغل و مراحل لازم برای رسیدن به شغل مورد نظر اغلب در سنین پائین‌تر گذاشته می‌شود. افراد با در نظر داشتن عوامل موثر در پایه‌ریزی این مراحل و عوامل دیگر مسیر شغلی خود را هدایت می‌کنند.


استعداد عاملی موثر در انتخاب شغل

استعداد ، عامل مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت افراد در مشاغل و رشته‌های انتخابی‌شان است. بدون داشتن استعداد لازم در یک زمینه یا پیشرفتی حاصل نخواهد شد یا روند آن بسیار کند خواهد بود. بر این اساس آگاهی از میزان و نوع استعداد افراد ، کمک شایان توجهی به آنها خواهد کرد تا پیش‌بینی خوبی از آینده انتخاب خود داشته باشند.

امروزه برای این منظور آزمون‌های استعداد سنجی وجود دارد که می‌توانند به فرد کمک کنند استعدادهای واقعی خود را شناسایی کنند. برخی اوقات دیده می‌شود که استعداد افراد و شناخت‌های آنها در مورد استعدادهای خود تحت تاثیر احساسات و علائق آنها قرار می‌گیرد. فرد که به زمینه موسیقی علاقمندی شدیدی دارد ممکن است این علاقه را به حساب استعداد خود در زمینه موسیقی قلمداد کند. شناخت استعدادها از ملزومات اساسی انتخاب شغل است.

بررسی علائق به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل

علاقه و تمایل انسان در بسیاری از امور زندگی انسان سایه‌گستر است. افراد دوست ندارند به کارها و اموری بپردازند که علاقه و گرایشی به آنها ندارند، چه در مورد کارهای روزمره و چه در مورد شغل و سایر فعالیت‌ها. در واقع علاقه و گرایش در انسان فعال کننده سیستم انگیزش فرد به شمار می‌رود. انسان بدون علاقه به یک زمینه انگیزشی برای انجام فعالیت و در آن زمینه نخواهد داشت. ممکن است برخی افراد تصور کنند زمانی که شروع به فعالیت کردند کم‌کم احساس علاقه و تمایل نیز در آنها به وجود خواهد آمد اما در واقع چنین مساله ابدا قابل پیش‌بینی است. فقدان علاقه اولیه ممکن است افزایش نارضایتی از فعالیت مورد نظر و ناراحتی‌های جانبی آن را موجب شود.

فرصت‌های شغلی به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل

در برخی جوامع و از جمله در جامعه تمامی رشته‌های شغلی از فرصت‌های برابری برخوردار نیستند. و در عن حال که بطور کلی فرصت شغلی برای کلیه مشاغل پائین است. اما تفاوت‌هایی بین مشاغل مختلف از این لحاظ وجود دارد. آشنایی با فرصت‌های شغلی شغل انتخابی ، عامل مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد. کسی که در زمینه خاصی مهارت می‌بیند و پایه‌ها و مراحل رسیدن به آن شغل را طرح‌ریزی و طی می‌کند، بایست مساله فرصت‌های شغلی را نیز در نظر بگیرید تا از اتلاف وقت و نیروی خود جلوگیری کند.

عوامل اقتصادی به عنوان عامل موثر در انتخاب شغل

میزان بازده و کارآیی یک شغل حائز اهمیت فراوانی است و در واقع هدف عمده انتخاب شغل دستیابی به درآمد حاصل از آن است. بالا بردن بازده و کارآیی اقتصادی برخی مشاغل توجه افراد را به خود جلب می‌کند و موجب گرایش افراد به آن زمینه‌ها می‌گردد.

جایگاه اجتماعی به عنوان عامل مور در انتخاب شغل

تقریبا تمام افراد تمایل دارند شغلی داشته باشند که از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار باشند. هر چند در عمل بنا به تاثیر عوامل متعدد دیگر ممکن است این تمایل به واقعیت نرسد. اما افرادی که این مساله الویت بیشتری برای آنها دارد منتظر چنین موقهیت‌هایی بوده و با توجه به شرایط فردی خود تلاش می‌کنند چنین شرایطی را برای خود مهیا کنند. توجه و تاکید زیاد به آن عامل ، گاه مشکل بیکاری را برای افراد افزایش می‌دهد. هر چند وقت یکبار رشته‌ها و مشاغلی در جایگاه اجتماعی بالاتری قرار می‌گیرند و موجب جاری شدن خیلی زیادی از افراد به سمت این رشته و مشاغل می‌گردند.

در میان مسائل و مشکلات جوانان دو مساله بسیار جدی، حاد و همگانی وجود دارد که بر سایر مسائل و دشواری های دوران جوانی سایه افکنده آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.به طوری که حل این مسائل، تاثیر مثبت و عدم حل و حل نارسای آن تاثیر منفی بر زندگی جوان باقی می گذارد که در نهایت موجب بروز ناراحتی روانی و نابسامانی فکری و حتی اعتیاد و یا سایر مسائل می شود. این دو مساله یکی امکانات ادامه تحصیل و دیگری انتخاب شغل، یعنی کیفیت استفاده از نیروی فعال جوانان است.دوران جدایی فرد از جرگه نوجوانان و جوانان و قرار گرفتن در جرگه بزرگ سالان معمولا با فراغت از تحصیل و ازدواج همزمان است. در این حال تکمیل تحصیلات به استقلال فکری جوان کمک می کند و پیدا کردن شغل به استقلال اقتصادی او.اجمالا باید گفت که اغلب ناکامی ها و تعارضات شدید روانی جوان هنگامی برطرف می شود که نیازهای اساسی او به موقع رفع شود.از میان این نیازهای اساسی تکمیل تحصیلات مطابق ذوق، استعداد، آرزو و رشد فکری فرد تا حد مطلوب و نیز ازدواج موفقیت آمیز و به موقع و شغل مناسب در راس همه قرار می گیرد. این سه مساله همزمان برای جوان پیش آمده و بر یک دیگر اثر می گذارند.جوان از یک سو نیاز به تغذیه فکری دارد و از سوی دیگر نیازمند فعالیت و سازندگی و بیان وجود خویش است، از این رو بسیج جوانان در کارهای سازنده و بالا بردن سطح مهارت ها و تخصص ها از ضروریت رشد در یک جامعه سالم است. باید توجه داشت که در شرایط کنونی نمی توان مساله تحصیل و اشتغال را به تصادف واگذار کرده، از طراحی یک نظام روشن و یک آینده امید بخش برای جوانانی که به سن تحصیل می رسند و به بازار کار وارد می شوند، غفلت کرد. با توجه به کم کاری و بیکاری های پنهان و آشکار موجود و عدم هماهنگی میان تحصیل و شغل و رشد کژ رفتاری ها، مقتضی است نظام برنامه ریزی جامع، صحیح و مستمر برای سامان بخشیدن به نابسامانی و برهم خوردگی های تعادل اجتماعی پیش بینی های لازم از هر حیث به عمل آید.لیکن نکته مهم از نظر بحث ما که ضمنا دور نمای هر نوع برنامه ریزی را نیز روشن می سازد هماهنگ ساختن تحصیل و شغل است که با توجه به رشد جمعیت جوان کشور و قرار گرفتن گروه عظیمی از جوانان در مدار تحصیلات یا در آستانه ورود به حرف و مشاغل در راه دستیابی به خود کفایی واقعی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چنین دور نمایی از یک سو، مستلزم انجام اصلاحات اساسی در آموزش و پرورش و دانشگاه و از سوی دیگر، هماهنگ کردن برنامه های اقتصادی (به خصوص صنعتی وکشاورزی) و جهت یابی صحیح برای سرمایه گذاری های ملی اعم از دولتی و خصوصی است. همه می دانند که در راه تحقق این هدف، مشکلات زیادی وجود دارد و برای رسیدن به مقصود باید راه درازی را پیمود که نخستین قدم، هماهنگ کردن تحصیلات با نیازهای شغلی و برنامه ریزی های دراز مدتی است که بتواند در مراحل مختلف، بخشی از این هدف را تحقق بخشد در غیر این صورت، سرنوشت جامعه به دست حوادث واگذار خواهد شد. در ایران، دورههای رسمی تحصیلی به صورت خودمدار عمل می کنند و بیشتر به فکر ارایه دانش و انتقال آن به نسل جوان است. لیکن جوانان باید با این تحصیلات و سال هایی که برای آن صرف می کنند آینده شغلی و زندگی خود را تامین کنند و ضمن پرورش خود در جامعه جایی برای خود بیابند.چنین آرزویی در صورتی در سطح وسیع مشاغل جامعه امکان پذیر است که بین دوره های تحصیلی و کمیت و کیفیت فارغ التحصیلان در سطوح مختلف رشته های تحصیلی از یک سو و نیازهای شغلی جامعه از سوی دیگر ارتباط معقول و حساب شده ای برقرار شده باشد. لیکن این کار به آسانی میسر نیست، زیرا برآورد نیازها به پیش بینی میزان سرمایه گذاری ها و تحولات آتی آن بستگی دارد و کمتر اتفاق می افتد در یک اقتصاد حتی سالم و پیشرفته این دو جریان، یعنی فارغ التحصیلان همه رشته ها و نیروی انسانی متخصص مورد لزوم بر یکدیگر منطبق شود و حتی فارغ التحصیلان همه رشته ها به کار مناسب جذب شوند. با این وجود چرخ اقتصاد چگونه می چرخد و فارغ التحصیلان به چه کاری می پردازند؟معهذا جهتگیری های آتی باید این باشد که هر چه بیشتر بین تحصیل و شغل هماهنگی به وجود آید و با توجه به وضع جمعیت و تحول فعالیت و اشتغال و مناسب با نیازهای جامعه رشته های دانشگاهی توسعه یابد.بنابراین اگر فرد ناواردی را در یک کار تخصصی رها کنیم این برای جامعه ریسک بزرگی است. در شرایط کنونی نیاز وافر به نیروی متخصص وجود دارد ولی نسبت فارغ التحصیلان ما به خصوص در رشته های فنی چه در سطح دبیرستان و چه در سطح دانشگاه در رابطه با نیازهای آتی ناچیز است، لیکن مهمتر از آن این است که حتی در بهبه کمبودهای فعلی اکثر فارغ التحصیلان در رشته تخصصی خود به کار نمی پردازند، چرا که هماهنگی و ارتباط بین شغل و تحصیل صورت منطقی و صحیحی پیدا نکرده است. ضرورت به وجود آوردن محیط سالم برای جوانان ایجاد می کند که آنها را به درستی در تحصیل هدایت کرده و متناسب با نیازهای جامعه آنان را به کارها و مشاغلی که مستعد آن هستند هدایت کنیم. در آن صورت هم جوانان سالم و هم جامعه ای سالم خواهیم داشت.

برای دانلود فایل ورد این مطلب اینجا کلیک کنید



تاريخ : ۱۳٩٤/۳/٢٠ | ۳:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : فرج اله فیروزی تبار | نظرات ()