آرشیو وبلاگ
دانلود طرح های رنگ آمیزی فانتزی کودکان

تحقیق پیرامون باغ های ایرانی و سایر کشورها

مقاله درباره کارآفرینی

 کارآفرینی و انواع آن

تعاریف متداول کارآفرینی:

  • کارآفرین‌ که‌ در فرانسه  Entreprendre نام‌نهاده‌ شده‌ و درانگلیسی‌ به‌ معنای‌ متعهدشده‌ آمده‌ است، در ادبیات‌ فارسی‌ ابتدا به‌ معنای‌ کارفرما و سپس‌ کارآفرین‌ ترجمه‌ شده‌ که‌ ترجمه‌ خوبی‌ از این‌ واژه‌ نیست. به‌نظر می‌رسد بهتر بود این‌ واژه‌ به‌ معنای ‌ارزش‌آفرین ترجمه‌ می‌شد گرچه‌ ارزش‌ در ادبیات‌ اقتصادی‌ و توسعه‌ غرب‌ معنایی‌ متفاوت‌ از آنچه‌ که‌ ما در ادبیات‌ دینی‌ و اخلاقی‌ داریم‌ به‌ ذهن‌ انسان‌ متبادر می‌‌کند. ‌انسانی‌ که‌ دارای‌ قدرت‌ درک‌ و پیداکردن‌ خلاءها و فرصتهاست‌ و ازطریق‌ پرورش‌ ایده‌ و تبدیل‌ فکر خود به‌ یک‌ محصول‌ و خدمات‌ جدید، در جامعه‌ اقدام‌ به‌ ارزش‌آفرینی‌ از هیچ‌ می‌کند، کارآفرین نامیده‌ می‌شود.
  • کارآفرین‌ فردی‌ است‌ که‌ دارای‌ ایده‌ نو و جدید است‌ و ازطریق‌ فرایند تاسیس‌ و ایجاد یک‌ کسب‌وکار (شرکت) و قبول‌ مخاطره، محصول‌ یا خدمات‌ جدیدی‌ را در جامعه‌ معرفی‌ می‌کند.
  • کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد کسب و کار (کسب و کار خانگی، کسب و کار مجازی، کسب و کار در مغازه یا شرکت یا سازمان) توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی، محصول یا خدمت جدیدی به بازار عرضه می کند.

در این تعاریف، سه نکته اهمیت دارد:

کارآفرین کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کند. اصولا کارآفرینان با کسب و کارهای تازه و نو شناخته می شوند. این تازگی ممکن است در زمینه های زیر باشد:

عرضه محصول تازه یا محصولی با کیفیت جدید

ارائه روشی جدید برای تولید یک محصول

گشایش بازار تازه

تهیه منابع و روش جدید برای تامین مواد اولیه یا اجزای تشکیل دهنده یک محصول

سازماندهی مجدد یک صنعت

راه اندازی کسب و کار با خلاقیت و نوآوری همراه است.

فرد کارآفرین خطر می کند. به این دلیل که کارآفرین راهها و روشهایی را طی می کند که دیگران آن را تجربه نکرده اند، در راه رسیدن به هدفش خطرپذیریهای مختلفی را می پذیرد.

پس می توان گفت که کارآفرینی به فرایند شناسایی فرصتهای جدید و ایجاد کسب و کار و سازمانهای جدید و رشد یابنده برای بهره برداری از فرصتهای شناسایی شده اطلاق می شود که در نتیجه آن، کالاها و خدمات جدیدی به جامعه عرضه می شود.

تعاریف کارآفرینی از دیدگاه نظریه پردازان کارآفرینی

 کارآفرینی از دیدگاه ریچارد کانتیلون Richard Cantillon 1730

 کانتیلون اولین فردی بودکه این واژه رادر علم اقتصاد ابداع نمود و آن را این چنین تعریف نمود:" فردی است که ابزار تولید را به منظورترکیب به صورت محصولاتی قابل عرضه به بازار خریداری می کند. کارآفرین درهنگام خرید از قیمت نهائی محصولات اطلاع ندارد. وی عمده فروشان را بعنوان اصلی‌ترین گروه کارآفرینان محسوب می نمود.

کارآفرینی از دیدگاه جان باتیست سی Jean Batiste Say 1803

کارآفرین فردی است که مسئولیت تولید و توزیع فعالیت اقتصادی خود را بر عهده می‌گیرد. کارآفرینی یعنی ارتقاء بازده منابع از سطحی به سطحی بالاتر .

 کارآفرینی از دیدگاه فرانک نایت Frank Knight 1921

  کارآفرینان کسانی هستند که در شرایط عدم قطعیت (uncertainty) به اتخاذ تصمیم می‌پردازند و پیامدهای کامل آن تصمیمات را نیز شخصاً می‌پذیرند.

کارآفرینی از دیدگاه ژوزف شومپیتر Joseph Schumpeter 1934

 طبق نظر وی کارآفرین نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادی می‌باشد. وی مشخصه کارآفرین را نوآوری می‌داند و فرایند کارآفرینی را“تخریب خلاق“(Creative Destruction) می‌نامد. به عبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی ��مانا انجام کارهای جدید و یا ابداع روش‌های نوین در انجام کارهای جاری است. روش نوین همان تخریب خلاق می‌باشد. از نظر وی نوآوری در هر یک از زمینه‌های ذیل کارآفرینی محسوب می‌شود.

- ارائه کالا یا محصول جدید

- ارائه روشی جدید در فرایند تولید یا عرضه خدمت

- گشایش بازاری تازه

- یافتن منابع جدید

- ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت

کارآفرینی از دیدگاه مک کله لند Mc Clelland 1963

  کارآفرینان نیاز به توفیق بالایی دارند و این نیاز سبب می‌شود تا آنها موقعیت‌های کارآفرینانه را انتخاب کنند. افرادی که نیاز به توفیق بسیار زیادی دارند؛ دارای ویژگی‌های ذیل می‌باشند:

1- مسئولیت شخصی برای تصمیم‌گیری را ترجیح می‌دهند.

2- بعنوان تابعی از مهارتها؛ ریسک‌پذیری متوسطی دارند

.3- به نتایج تصمیمات خود علاقمند بوده و به بازخورد فعالیت‌های خود حساس می‌باشند.

کارآفرینی از دیدگاه کارلند Carland 1984

کارآفرین فردی است که شرکتی را به منظور سود و رشد تاسیس و مدیریت می نماید و از آن برای پیشبرداهداف شخصی استفاده می کند.

 کارآفرینی از دیدگاه پیتر دراکر Pitter Drucker 1985

 ازنظر وی کارآفرینی یک رفتار می‌باشد و نه یک صفت ویژه درشخصیت فرد کارآفرین. کارآفرینی همانا بکار بردن مفاهیم و تکنیکهای مدیریتی؛ استانداردسازی محصول؛ بکارگیری ابزارها و فرایندهای طراحی و بنا نهادن کار برپایه آموزش و تحلیل کار انجام شده می‌باشد. کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه‌ی خود آغاز می‌کند، او ماهیت ازشها را دچار تحول می‌نماید.

کارآفرینی از دیدگاه کرچهوف kirchhoff 1994

 کارآفرینان کسانی هستند که شرکتهای جدید را که سبب ایجاد و رونق گرفتن مشاغل جدید می‌شوند را شکل می‌دهند.

کارآفرینی از دیدگاه فرد فری Fred Fry 1993

  کارآفرین فردی است که در وهله اول مسئول جمع‌آوری منابع لازم برای یک فعالیت است. بنابراین کارآفرین فردی است که منابع لازم رابرای ایجاد و رشد یک فعالیت جمع‌آوری می‌نماید و توجه اصلی وی بر توسعه محصولات و خدمات جدید است. یعنی فردی که یک فعالیت پر ریسک را آغاز می‌نماید و از طریق ابزارهای نوآوری آن را بهبود می‌بخشد.

کارآفرینی از دیدگاه محمود احمد پور Mahmood Ahmad pour 1999

 کار آفرِین فردی است دارای ایده و فکر جدید و از طریق ایجاد یک کسب و کار ( کسب و کار منزل، کسب و کار مجازی ، کسب و کار مغازه یا شرکت یا سازمان) که توأم با منابع و مخاطره، انگیز مالی و اجتماعی است محصول یا خدمت جدید به بازار ارایه می نماید.

سه خصوصیت مورد توافق در تعاریف کارآفرینی:

1.پیش قدم است( نوآوری).

2.می تواند مکانیسم اجتماعی و اقتصادی را برای تبدیل منابع و موفقیت به وضعیت عملی، سازماندهی یا سازماندهی مجدد کند (تبدیل ایده به عمل).

3.ریسک و شکست را می پذیرد (ریسک پذیری).

انواع کارآفرینی

P کارآفرین مستقل(Entrepreneur): خود تولید کننده کار است و در بنگاه اقتصادی که خود ایجاد کرده است به نوآوری و مواجهه با مخاطرات می‌پردازد.

P کارآفرین سازمانی(Intrapreneur):کسی که تحت حمایت یک شرکت یا سازمان از قبل تشکیل شده محصولات، فعالیت‌ها و تکنولوژی جدید را کشف و به بهره‌برداری می‌رساند.

برای دانلود فایل ورد این مطلب اینجا کلیک کنید



تاريخ : ۱۳٩٤/۳/٢٥ | ٢:۳۳ ‎ق.ظ | نویسنده : فرج اله فیروزی تبار | نظرات ()